Mojito

Det här är en av mina stora favoriter.. MOJITO <3 Den här drinken kväver lite tid för att den skall  bli så god som möjligt.. Men det är helt värt besväret.. Passar till alla som inte vill ha en för söt drink, och som gillar lime och mynta.. 
 
MOJITO
½ lime
3 tsk farinsocker
myntablad
6 cl rom
sodavatten
is

Om du har en shaker så använd den.. 
Skär limen i klyftor och lägg ner dom i din shaker. Ta ca 15 stora mynta blad och lägg deem i shakern.. mosa limen och bladen med en morgtel. Du kan "mortla" varje drink ca 1 minut, men tryck inte för hårt så att bladen går i för små bitar för då  blir drinken jobbig att dricka och du får massa grönt mellan tänderna. Ta ca 10 blad till och lägg dem i shakern. Lägg på 3 tsk farinsocker, vanligt socker fungerar också men jag tycker det blir bäst med farinsocker. och vill man göra mojiton perfekt kan man använda sockerlag. Häll på 6 cl rom. Jag brukar använda bacardi men man kan nog använda vilken rom som hälst, mörk som ljus.. nu är det skaknings som står till nästa på schemat.. skaka din blandning ordentligt i ca 1 minut.. Fyll sen upp ett highball glas med is, is kross rekomenderar jag för det ser finare ut i glaset, men jag använder ändå nästan alltid själv isbitar. Häll sen över din mojito blandning. Rör om lite så limen och myntan inte blir på isen utan blandas ner med isen. Fyll sen upp glaset med sodavatten.. Tadaa färdig att avnjutas.. Drick den gärna med sugrör för det är inte så kul att få bladen i munnen..
 
Hoppas Den smakar! Puss och Kram!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

drinks.blogg.se

Bloggen som innhåller goda och enkla drinkar med detaljerade beskrivningar så alla klarar av att göra drinkarna..

RSS 2.0